woensdag 19 juni 2013

Tips: Hoe zorg je voor je zelf?

Zorg en aandacht voor jezelf is niet egoïstisch, maar is erg belangrijk! Waarom dat belangrijk is, lees je terug in mijn vorige blog. Zelf merk ik dat als ik goed heb geslapen en ik lekker in mijn vel zit, dit ook overbreng naar collega's en patiënten. Ik ben dan veel enthousiaster, ga met plezier naar mijn werk, ik kom met ideeën en ben veel alerter. Maar als ik een keer een dagje hoofdpijn heb of moe ben merken ze dat gelijk. Ik weet van mezelf dat ik dan meer moet ontspannen. Hoe je moet ontspannen en ook nog plezier in je werk blijft houden kan soms knap lastig zijn! Daarom heb ik een aantal tips hoe je dit kan doen!

Tip 1: Zorg voor voldoende ontspanning thuis. Plan een avond voor jezelf (of met vrienden), ga sporten, lees een boek of tijdschrift, luister naar muziek. Maak dus tijd voor je hobby!
Tip 2: Let op signalen van je lichaam (hoofd- of
buikpijn, schouder- of rugklachten) en geef dit bijvoorbeeld aan bij de ergocoach of leidinggevende binnen je team.  

Tip 3: Sta regelmatig stil bij wat je motiveert om in de zorg te (blijven) werken.

Tip 4: Let er op dat je genoeg beweegt, genoeg slaapt en gezond eet 

Tip 5: Zeg wat vaker 'nee'!

Tip 6: Probeer in het hier-en-nu te zijn: richt al je aandacht op waar je mee bezig bent. Oefeningen in mindfullness kan daarbij helpen.

Tip 7: Zorg voor voldoende afwisseling tussen inspanning en ontspanning; neem regelmatig (Daar komt ie weer) een pauzeHier lees je waarom dat belangrijk is.

Tip 8: Zorg voor voldoende afwisseling in je werkzaamheden

Tip 9: Vraag advies aan collega’s of je leidinggevende over zaken waarover je je onzeker
voelt en durf fouten bespreekbaar te maken. Zelf doormodderen kost veel energie

Hoe merk jij dat je meer moet ontspannen? En hoe uit zich dit in je werk? En wat zijn jouw tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten