zondag 9 juni 2013

Pauze nemen moet en is goed!

Als zorgverlener ben je vaak druk met zorgen voor een ander, maar neem je ook nog wel de tijd voor jezelf? De praktijk leert dat goed voor jezelf zorgen heel veel oplevert. Waarom dit veel oplevert kan je terug lezen bij mijn vorige blog. Zelf doe ik aan yoga. Het leukste van de yoga les vind ik dat de ze zegt dat het komende uur alleen maar voor jezelf is. Heerlijk! Die paar woorden en dat ene uurtje. Even tijd voor jezelf! Op mijn werk merk ik dat ik die tijd voor mezelf eigenlijk helemaal niet neem. Ik rook niet, ik drink geen koffie, ik ga niet zo snel even zitten omdat er nog zoveel moet gebeuren. Even gauw een glaasje water tussen door is wat er nu gebeurd. Ik neem dus helemaal geen pauze! (wij hebben op het werk geen vaste pauze tijden, wat het lastiger maakt) 
De afgelopen dagen dat ik gewerkt heb, heb ik die pauze dus wel genomen. En het voelde goed, even dat momentje voor mezelf en daarna weer fris verder gaan. Afgezien van dat ene momentje voor jezelf verkleint het ook de kans om fouten te maken en blijf je productief. Wat je niet moet doen is dit:

-Pauzes overslaan. Je lichaam en je hoofd hebben tijd nodig om te herstellen van werk. Vaak merk je dat je na anderhalf à twee uur werken wat moe wordt, je concentratie minder wordt of het werk zwaar aan gaat voelen. In een korte pauze laad je weer op en kun je fris verder werken.

- Je agenda helemaal vol plannen met afspraken. Plan, als het mogelijk is, tijd in voor onvoorziene werkzaamheden. Dat voorkomt een hoop stress.

- Geen mail van het werk thuis lezen, hoe verleidelijk het ook is! 

- Spaar geen vakantiedagen op. Neem regelmatig een korte periode vrij (lang weekend) en in ieder geval één keer per jaar een langere periode. Veel mensen kunnen pas na een week of twee rust het werk echt loslaten.

- Al je privéafspraken voor een langere tijd uit je agenda schrappen. Met een keer een sporttraining afzeggen, een verjaardag overslaan of een afspraak met vrienden afzeggen, is niets mis. Het wordt echter een probleem als je buiten je werktijd nergens meer puf voor hebt. Ontspanning in je privéleven zorgt er ook voor dat je met plezier kunt werken. Hoe je dat kunt doen lees je in mijn volgende blogs!

Conclusie is: Ook tijdens het werk even tijd voor jezelf nemen en werk en privé gescheiden houden. Zo ben je goed op weg op voor jezelf te zorgen!
                                                                                                                                                         (bron)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten